Att leda ditt team på en hybrid arbetsplats

Vårt arbetssätt har förändrats – och det måste även sättet vi leder på göra. I denna artikel beskriver vi fyra ledningsskiften vilka har stor inverkan i dagens hybridarbetsmiljö.

 

Hantera prestation genom resultat, ansvar och befogenheter.

I framgångsrika hybridmiljöer ser man att chefer använder sig av lösnings- och resultatsorientering i högre grad, samtidigt som de ger medarbetarna möjlighet att avgöra hur de löser och tar full äganderätt över sina resultat. Förutsättningar inkluderar att sätta tydliga roller och påtagliga mål och milstolpar, sedan checka in varje vecka eller till och med dagligen för att höra om det finns hinder, erbjuda stöd för att rensa dem och se till att arbetsbelastningen är hanterbar. Dessutom håller de sina anställda ansvariga för att uppnå resultat.

Att göra mer för att bygga upp förtroende och samhörighet.

Förtroende och samhörighet är avgörande för att stödja medarbetarnas innovation och kreativitet. Men traditionella metoder som ”Walk the talk”, chatta vid kaffemaskinen eller ta med anställda på lunch är på en hybrid arbetsplats inte så lätt. Dessutom kan otrygghet leda till att vissa ledare gör mikrokontroller och uppvisar kontrollerande beteenden. Chefer bör proaktivt skapa förtroende genom att vara förebilder och uppmuntra följande egenskaper:

Pålitlighet: "Du kan lita på att jag uppfyller mina åtaganden."

T.ex. hålla sig till regelbundna incheckningar, ta bort eventuella hinder, avsluta virtuella möten fem minuter före nästa för att säkerställa punktlighet under hela dagen.

Acceptans: "Jag accepterar vem du är och respekterar ditt perspektiv."

T.ex. att medvetet bjuda in alla mötesdeltagare att säga ifrån, även de med olika åsikter; fastställa regler för deltagande beslutsfattande; ha förtrogenhet med och erkänna traditioner och vanor hos en mångsidig uppsättning anställda.

Öppenhet: "Jag delar vad jag tänker, gör och känner och jag är öppen för feedback."

Till exempel börjar varje morgon med en teamincheckning, håller en teamlunch varje månad för att ställa genuina frågor.

Äkthet: "Jag pratar."

Till exempel att dela professionell bakgrund, skapa teamritualer som uppmuntrar personliga uttryck.

Engagera och underlätta för teamet.

En mängd olika beteenden kan urholka teamengagemang i hybridmiljöer, som att misslyckas med att vara mentalt eller känslomässigt närvarande vid möten, stänga av kameran eller kolla e-post. Förutom att undvika dessa fallgropar bör ledare hålla möten korta och använda interaktiva verktyg, som digitala whiteboards, chatt, omröstningar och informella tävlingar. Mer allmänt bör chefer delegera beslutsfattande och bemyndiga team att utveckla en gemensam vision och mål.

Uppmuntra problemlösning i teamet.

Traditionella chefer kan prioritera att uppfylla sina egna leveranser framför att ge sitt team kontinuerlig support. Framgångsrika hybrida ledare använder teamproblemlösning som ett tankesätt. För att ta itu med svåra problem engagerar de sig personligen, mobiliserar resurser och länkar samman teamet. Att involvera människor i att hitta en lösning skapar "buy-in" och uppmuntrar ägarskap av resultat.

I vår nya arbetsvärld skapar framgångsrika organisationer medvetet en flexibel kultur genom att utveckla ledare som främjar resultatorienterade prestationer, förtroende, samhörighet, problemlösning och engagerade team.